20. nedeľa cez rok (B) – komentáre k čítaniam

Stôl Pani Múdrosti

Pred prvým čítaním (Prís 9, 1-6):

Porovnaj Pani Múdrosť s Pani Hlúposťou v úryvku, ktorý nasleduje po tom dnešnom (Prís 9, 13-18 *). Obe ponúkajú veľkoryso svoju pohostinnosť, no jedna je cestičkou k životu, zatiaľ čo druhá je zamaskovanou bránou do priepadliska podsvetia.
Prečo potom ale neprijať pozvanie k múdrosti? Problémom je, že múdrosť medzi vecami, ktoré sú módne nemá dobrú povesť. Mladí ľudia sú napríklad akosi inštinktívne presvedčení, že byť opitý, nafetovaný, alebo na opačnej strane zákona je čosi „cool“. No ani my dospelí nie sme na tom lepšie. Mnohí si myslíme, že moc, sex, bohatstvo a prestíž je to najlepšie, čo existuje.
Múdrosť nie je moderná, určite nesleduje trendy. Múdrosť je pozorný poslucháč, nie veľký rozprávač. Múdrosť nie je to, čo si robí bombastickú reklamu a čo priťahuje pozornosť; zo scény mizne potichu. Ak chceš múdrosť, musíš teda obetovať svoju túžbu hľadať to, čo je módne. Rozhodnutie pre múdrosť však nie je rozhodnutie zlé, zvlášť ak si uvedomíš, že vybrať si hlúposť znamená prísť v konečnom dôsledku o všetko.

Pred druhým čítaním (Ef 5, 15-20):

Pavol sa tiež dnes pridáva k chóru tých, ktorí ospevujú múdrosť. Dnešným úryvkom končí svoju úvahu o žití vo svetle. A hovorí: „Využívajte čas!“, t.j. využívajte príležitosti, ktoré sa vám ponúkajú, lebo svet speje ku koncu. Je to dobrá rada, dokonca i pre tých, ktorí žijú podľa presvedčenia, že veď my máme dnes už o konci viac informácií, nemal Pavol.
Istá žena rozpráva: „Pracovala som kedysi ako dobrovoľníčka v útulku pre tehotné tínedžerky. Niektoré z nich boli obdivuhodné: z toho, čo sa im ponúkalo vyťažili maximum. Mali túžbu sa učiť, boli ochotné prevziať na seba zodpovednosť za svoj život. No boli i také, ktoré všetko zneužívali. Správali sa ako typické tínedžerky: nerešpektovali žiadne pravidlá, nebrali vážne nič. A skončili znova na ulici.“
No ani my, ktorí nie sme na tom tak zle, nie sme o nič lepší vo využívaní príležitostí, ktoré máme k dispozícii. Koľkokrát sa napríklad pred nami otvorila brána k dobrej príležitosti a my sme si kráčali ďalej?

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Jn 6, 51-58):

Jánove mystické obrazy napomáhajú našej mysli pochopiť nepochopiteľné. Nie sú však jasné každému. S tými, ktorí by si želali mať svoje kresťanstvo trocha civilizovanejšie, sa hrajú na skrývačku. Mnohí z Ježišových učeníkov Ježiša po jeho kafarnaumskej eucharistickej reči opustili a odišli domov. Bolo to pre nich priveľa. „Chlieb života“ je jedna vec, no jesť telo, piť krv? Vo svojej mysli si nedokázali oddeliť Ježišove slová od dávneho presvedčenia, že ak ľudia zjedia srdce porazeného bojovníka, dá im to odvahu. Obraz Ježišov bol pre nich v tomto kontexte neprijateľný.
Počas roka B v trojročnom liturgickom cykle strávime vždy štyri nedele uvažovaním nad Chlebom života z Ježišovej reči z Jánovho evanjelia. Vždy máme tak nanovo príležitosť pouvažovať nad svojimi vlastnými predstavami a vzťahom k eucharistickému stolu. Mnohí z Ježišových priamych nasledovníkov, ktorí to všetko pochopili a prijali, priľnuli k Ježišovmu telu a krvi natoľko, že v čase prenasledovania dokázali zaň vymeniť dokonca svoje vlastné telo a krv. Také cenné im bolo. Ak by eucharistický pokrm mal nás stáť život, mali by sme stále záujem mať na ňom účasť?


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Spomedzi ľudí, ktorých poznáš alebo si poznal, kto je (bol) pre teba človekom mimoriadnej múdrosti? Podľa čoho tak usudzuješ? Čo bolo na ňom znakom jeho múdrosti?
  • Aké príležitosti si v nedávnej minulosti pozitívne využil pre svoj rast v Duchu Božom? Ktoré príležitosti si nevyužil?
  • Vysvetli svojmu stretku svoj vzťah k Telu a Krvi Kristovej? Podeľ sa s nimi o konkrétny príklad, kedy bola eucharistia pre teba zvlášť zmysluplná.

Činná odozva

Počas tohto týždňa sa snaž byť pri eucharistii špeciálne sústredený. Prenes ju do svojho bežného života. Pozvi napríklad k svojmu stolu niekoho a venuj mu svoju pozornosť. Prispej na jedlo inštitúciám, ktoré sa venujú rozdávaniu jedla tým, ktorí ho nemajú.

Pripravil: MB@svd


* Pochabou ženou vášeň lomcuje a vyzná sa len v zvádzaní. Vysedá predo dvermi svojho príbytku na stolci v meste vysoko, by pozývala vôkolidúcich, čo mieria priamo, kam im treba ísť. „Kto je hlúpy, nech zabočí sem!“ A tomu, kto je bez rozumu, hovorí: „Ukradnutá voda je sladšia a pokútny chlieb je chutnejší!“ Ale nevie, že sú tam tiene (a že) jej pozvaní sú v priepadlisku podsvetia.