31. nedeľa cez rok (A) – komentáre k čítaniam

Ťažké neznesiteľné bremená

Pred prvým čítaním (Mal 1, 14-2, 2, 8-10):

Väčšina z dnešného z proroctva je v skutočnosti úryvkom z obsiahlej výčitky určenej zvlášť skorumpovaným kňazom Pánovým. Ak teda nepatríš k tejto skupiny, môžeš začať dýchať zľahka. Malachiáš, ktorý píše toto proroctvo po babylonskom zajatí, je veľmi nahnevaný pretože ľud by už teraz mal prežívať niečo iné, než znova sa dostávať do rozporu s Pánom. Vie, čo to je beznádej zajatia, ktoré si na seba priviedol preto, že sa nesprával podľa záväzku, ktorý mu dal. Boh ho však miloval i tak a nakoniec mu daroval slobodu. A teraz, hoci na slobode, sú v mizérii znova.
Posledná veta je však určená pre Boží ľud ako celok, ktorý nie je o nič lepší ako jeho kňazi. A tu by sme už nemali dýchať ľahko. Keď deň Pánov príde, bude buď „veľký“ alebo „hrozný“, záleží od toho, ako sme zachovávali svoj záväzok.

Pred druhým čítaním (1 Sol 2, 7-9, 13):

V druhom čítaní máme dnes niečo, čo pred rokmi rozvinulo tému tzv. kňazov – robotníkov. Pavol slúži spoločenstvu v Solúne, no popritom si privyrába na živobytie vyrábaním stanov. Ako misionár nechcel byť vnímaný ako príživník, ktorý pri hlásaní evanjelia žije na úkor komunity.
Mali alebo nemali by dnes kňazi mať svetské zamestnanie, ktoré by im pokrývalo výdavky na ich živobytie? Pavol na túto otázku nedáva jasnú odpoveď. V prvom storočí bolo bežné, že potulní filozofi a učitelia si získavali na svoje živobytie nádennou prácou na mieste, kde sa zdržiavali; a je zrejmé, že Pavol nasleduje tento model.
No Pavol zároveň na inom mieste vyjadruje svoju vďačnosť, keď mu spoločenstvá, ako napríklad Filipania, poslali peniaze na pokrytie výdavkov, ktoré mal.
Otázka živobytia pre služobníka evanjelia a komunity vyvolávala vždy nemalé diskusie a i dnes ich vyvoláva. Aký je tvoj postoj.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mt 23, 1-12):

Nepoznám kňaza, ktorý by pri dnešnom čítaní necítil tak trocha rozpaky: prvé sedadla v spoločenstve, dlhé róby a nazývanie sa otcami… Je to trocha nepríjemné evanjelium.
No ak čítame celú 23. kapitolu Matúšovho evanjelia, vidíme jasne na čo Ježiš v skutočnosti útočil. Jeho terčom boli farizeji a saduceji, ktorí mu celý deň dýchali na krk svojimi skúškami a trikmi. To, čo Ježiš hovorí, je odsúdenie ich pokrytectva, nie kňazstva samotného. Predvádzanie sa môže vyzerať dobre pre davmi, no Boh nie je ani trocha dojatý vonkajším vzhľadom čaše, ale tým, čo je vo vnútri.
Každý z nás je pokúšaný rôznymi „strapcami“ a titulmi, ktoré na neho pokladú ľudia ako prejavy úcty za to, čo robí. Niečo sa nám podarí a ľudia nás pochvália, a pochvália znova a my si začneme na tom zakladať. No aj keď všetko toto je príjemné, nezabúdajme: najdôležitejšie je to, čo nosíme vo svojich srdciach a čo prenášame do svojej služby ľuďom. Toto je skutočným svedectvom o tom, akí vlastne sme, nie naše tituly, rúcha a strapce.

Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami


  • Urob si zoznam záväzkov, ktoré si povinný zachovávať. Oznámkuj sa, aká je tvoja snaha ich zachovávať. Ktorý záväzok potrebuje z tvojej strany najväčšiu pozornosť práve teraz?
  • Kde vidíš sám seba v misii Cirkvi: ako služobník na plný úväzok (kňaz, diakon…), ako zamestnanec na čiastočný úväzok, ako dobrovoľník, alebo iba ako ten, ktorý sedí v lavici? Čo by si mal robiť viac, aby si bol verný svojmu poslaniu?
  • Aký je tvoj postoj ohľadom kňazov, platených spoločenstvom, alebo štátom: pozitívny, negatívny, alebo niekde medzi? Skúste to, ak ste v spoločenstve, rozdebatovať. Čo ovplyvňuje tvoj postoj?

Činná odozva

Pouvažuj nad záväzkom, ktorý si si označil za taký, ktorý práve teraz potrebuje najviac pozornosti a pouvažuj nad krokmi, ktoré by si mal urobiť teraz, aby si bol v ňom vernejší.

Pripravil: MB@svd