32. nedeľa cez rok (C) – komentáre k čítaniam

Byť ako anjeli

Pred prvým čítaním (2 Mach 7, 1-2. 9-14):

Témou oboch Kníh Machabejcov, z ktorých z Druhej si dnes čítame, je politika v Palestíne v 2. storočí pred Kristom. Konkrétne: pokus cudzích mocností potlačiť ba vlastne zničiť židovstvo. Knihy sú dosť záhadné a niekedy dosť ťažko zrozumiteľné.
Prvá Kniha Machabejcov sa zaoberá popisom udalostí, ako sa odohrávali pred očami tých, ktorí boli ich svedkami. Druhá, teológiou života po smrti. Treba vedieť, že židia túto teológiu nemali ešte celkom dobre rozvinutú. Druhá Kniha Machabejcov je jedným z mála miest, kde o posmrtnom živote nájdeme jasnú teológiu. Židia si vysvetľovali budúce zmŕtvychvstanie za pomoci príbehov, ako bude i ten dnešný. Neotrasiteľná viera siedmych židovských mučeníkov poukazuje na ich presvedčenie, že Božia spravodlivosť si vyžaduje, aby sa v živote po smrti napravili všetky nespravodlivosti ľudskej spoločnosti. Na nespravodlivé utrpenie si vyžaduje, aby sa naň odpovedalo nápravou a odplatou. Životy siedmych bratov a ich matky neboli márne, tak ako nie sú márne ani životy žiadneho z nás.

Pred druhým čítaním (2 Sol 2, 16 – 3, 5):

Pavol dnes svojím učením utešuje kresťanov v Solúne, ktorých miatli falošní proroci svojou náukou o posledných časoch. Zároveň ich prosí o modlitbu, aby tí, ktorí hlásajú evanjelium, nikdy neupadli do zmätku.
Takúto modlitbu za odvrátenie zmätku potrebujeme i my v našich časoch. Čím viac počúvame rozličných politikov, ktorí svoje (často veľmi) zištné úmysly presadzujú odvolávaním sa na slová evanjelia, tým viac potrebu takejto modlitby cítime. Pavol nám jasne pripomína, že nikdy nebudú chýbať takí, ktorí budú meno Kristovo používať na dosiahnutie svojich vlastných záujmov. No Pán nás ochraňuje a posilňuje, aby sme jednak takýchto ľudí vedeli rozpoznávať a  sami sa nechali neustále viesť láskou a vytrvalosťou v dobrom.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Lk 20, 27-38):

Saduceji v evanjeliu ponúknu Ježišovi nevhodnú paródiu príbehu o Makabejských synoch. Namiesto toho, aby citovali ich, mužov, ktorí boli umučení za vernosť Božiemu zákonu, vymyslia si príbeh iných siedmych mužov, ktorí sú verní tzv. „levirátnemu“ zákonu“ tým, že si všetci, jeden po druhom zoberú za ženu tú istú ženu. „Ak naozaj jestvuje zmŕtvychvstanie,“ pýtajú sa, „koho potom táto žena bude?“
Ježiš zmetie túto smiešnu otázku zo stola ako výplod mysle detí svojej doby. Levirátny zákon, dokonca i samotné manželstvo, je len dočasná záležitosť. Ježiš však vie, že podstatou ich otázky je vierohodnosť zmŕtvychvstania a preto sa venuje radšej jej. A zmŕtvychvstanie potvrdzuje odvolávaním sa na Mojžiša, ktorého autoritu uznávajú i Saduceji.
Ľudia, ktorí sa majú stať ako anjeli nebudú podliehať ani legalizmu ani ľudským zákonom. V zmŕtvychvstaní „žena nebude nikoho“, pretože obaja, aj žena aj muž, zrazu začnú naplno pociťovať silu skutočnosti, že sú Božími deťmi.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Ako viera v posmrtný život vplýva na ľudskú nespravodlivosť? Stačí iba čakať na to, že spravodlivosť bude raz definitívne nastolená v živote, ktorý príde, alebo treba i niečo iné?
  • Aké druhy zmätku a zla sú v činnosti v našej spoločnosti? Ako by sme ich my ako kresťania mohli adresovať?
  • V čo veríš v súvislosti so vzkriesením? Čo to znamená stať sa ako anjeli?

Činná odozva

V mnohých charitatívnych organizáciách sa štedrí darci nazývajú „anjelmi“. Popremýšľaj o kontexte či už doma alebo v svojom spoločenstve, kde si volaný byť anjelom: v svojej prítomnosti, pomoci alebo ochrane tých, ktorí to potrebujú. Nacvičuj si rolu anjela počas tohto týždňa.

Pripravil: MB@svd