33. nedeľa cez rok (B) – komentáre k čítaniam

Čas súženia

Pred prvým čítaním (Dan 12,1-3)

Kniha proroka Daniela obsahuje apokalyptické proroctvá. Apokalyptický znamená „skrytý“. Daniel nie je autorom knihy; je jej hlavným hrdinom. Napísaná bola v dobe prenasledovania židov asi dve storočia pred Kristom. Posolstvom jej príbehov je, že verní vytrvajú i v časoch veľkého súženia.
U Daniela sa veľakrát vyskytuje archanjel Michal. Vždy je predstavený ako ochranca Božieho ľudu. Dnešní katolíci ho v niektorých krajinách pokladajú za patróna policajtov a podobných profesií, ktorých úlohou je ochraňovať ľudí. Proroctvo podáva jasné učenie, že v čase súženia ľudia verní Bohu budú uchránení pred zničením, aj keď svoje životy stratiť môžu. To však nie je to najhoršie. Smrť, najťažší možný údel súženia, nebude však verných držať v prachu zeme. Povstanú k jasu nebeskej slávy.

Pred druhým čítaním (Hebr 10,11-14,18):

Dávny Izrael bol chytený v nekonečnom cykle chrámových obetí. Keďže ľudia hrešili stále, aj obete za hriechy sa museli prinášať stále. Kresťania, ktorí meditovali nad krížom ale chápali, že cena za hriech bola už zaplatená, a to úplne a raz navždy. Ježiš nám dáva istotu, že naše hriechy sú nadobro odpustené. Kruh zápasov s Bohom o odpustenie sa skončil.
No predsa, aj napriek tomu my katolíci stále pristupujeme k sviatosti zmierenia. Prečo ale, ak nám boli hriechy už odpustené? Múdrosť cirkvi vidí našu morálku ako niečo, čo neustále potrebuje znaky, ktoré by nás uisťovali o milosti. Človek, ktorý miluje, potrebuje znaky lásky, aby láska v ňom mohla ísť ešte hlbšie. Nestačí povedať: „Vie, že ju milujem! Vie, že mi na nej záleží!“ V láske vyslovujeme slová a konáme znaky lásky, aby ten druhý našu lásku videl. Podobne je to aj s prehlbovaním chápania veľkého Božieho odpustenia, ktoré stelesňuje Kristus: prehlbujeme si ho slovami a skutkami.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mk 13,24-32):

Fundamentalistov veľmi vzrušujú úryvky o súženiach na konci sveta. Hoci Ježiš jasne tvrdí, že nikto nebude vedieť ani dňa ani hodiny kedy to príde, tvrdí aj to, že múdry znaky toho všetkého predsa rozpozná. A mnohí si myslia, že práve oni sú tí múdri.
Figovník je nápoveďou k rozlúšteniu týchto slov. Záhradník vie okamžite predpovedať, kedy prichádza jar, podľa toho, ako sa strom správa. Podobne je to aj s kresťanom: jasne vie rozpoznať znaky, ktoré vedú k životu, t.j. životu milosti a tie, ktoré vedú k smrti; t.j. hriech. Zatemní sa naozaj slnko a budú padať hviezdy? Áno. Vždy, keď sa popiera Božia spravodlivosť, na svet začne padať tma a temnota. A naopak, vždy, keď Božiu spravodlivosť rešpektujeme, do sveta začne prichádzať Božie kráľovstvo.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Ako sa vyrovnávaš s chvíľami súžení a zápasov vo svojom živote? Čo ti je oporou?
  • Ako prejavuješ navonok odpúšťanie iným? Ako v tebe odpustenie, ktoré od iného dostaneš, rozširuje tvoju schopnosť milovať?
  • Kde vo svojej komunite vidíš zatemňovanie sa slnka? Kde zasa Božia spravodlivosť žiari najsilnejšie?

Činná odozva

Neuspokoj sa iba hovorením o spravodlivosti: buď spravodlivosťou, takou ktorú cirkev definuje ako dávať Bohu a blížnym to, čo im patrí. Dávaj Bohu česť a chválu. Iným dávaj úctu, spolucítenie a svoju prítomnosť. Všímaj si príležitosti k láske.

Pripravil: MB@svd