34. nedeľa cez rok (B), Krista Kráľa – komentáre k čítaniam

Príchod Kráľovstva

Pred prvým čítaním (Dan 7,13-14)

Pre nás kresťanov nie je možné čítať nasledujúci úryvok z Knihy proroka Daniela a  pri tom nemyslieť na Krista. Titul „Syn človeka“, ktorý sa nachádza v knihe používal Ježiš na popísanie seba samého. Obraz jeho víťazného kraľovania v Božom kráľovstve sa podobá tomu, čo popisuje Daniel.
Ježiš chcel týmto titulom naznačiť, že naplnením Danielovho proroctva je on i jeho skutky. Tým, ktorý dostane nadvládu od Starca je on. A miestom, kde nájdeme svoje nebo, svoj dokonalý svet je jeho kráľovstvo. Je možné, že pri tom nebudeme mať nočné videnia, aké mal Daniel. No vízii kráľovstva, ako ho ohlasoval Ježiš môžeme naplno dôverovať.

Pred druhým čítaním (Zjv 1,5-8):

Knihu Zjavenia sv. apoštola Jána nie je ľahké pochopiť. Dôležité je však vedieť, prečo bola napísaná. Je to spis o ľuďoch, ktorí zažívali ťažké prenasledovanie. A kniha aj napriek mnohým súženiam, cez ktoré prechádzajú, nesie v sebe nezlomnú dôveru vo víťazstvo.
My sme dnes už ďaleko od doby, v ktorej Kniha vznikla. Pre nás dnes je dôležité si  všimnúť kozmickú povahu, ktorú Kristovi priradila prvá generácia kresťanov. Kresťanská komunita urobila skok medzi Ježišom historickým a Kristom viery, ako to hovoria teológovia. V chápaní cirkvi sa On stal Alfou a Omegou, tým, ktorý sa nikdy nemení. Ako to vyjadruje Jánovo evanjelium: on je slovo ktoré tu bolo pred stvorením, je Kráľom kráľov, ktorý príde, aby si prevzal to čo mu patrí na konci dejín.
Ku koncu prvého storočia, Ježiš bol pre Cirkev nielen hrdinom, nielen svätým mužom, nielen veľkým učiteľom a vyvoleným Božím. Ježiš zostane, aj napriek mnohým bludom, ktoré sa objavili v neskorších storočiach, pomazaným kráľom, ktorý má prísť a pred ktorým sa musí skloniť každé koleno.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Jn 18,33-37):

Pilát chce vedieť, či Ježiš naozaj tvrdí, že je židovským kráľom. Ježiš mu jasne dáva najavo, že je síce kráľom, no nie kráľom Židov. Jeho kráľovstvo je omn­oho širšie, než len kráľovstvo nad jedným národom a to, čo mu je podriadené je omnoho väč­šie, než je len Pilátova predstavivosť alebo jeho teológia.
Aj my dnes tápame nad Ježišovou identitou ako kráľa. Hlavne, keď si predstavíme mnohé tie kráľovstvá a kráľov nášho sveta. Králi nie sú pre nás príliš inšpirujúcimi bytosťami a sme radi, že ich časy sú už za nami. No keď sa zameriame na Krista, u neho je kráľovstvo úplne na mieste. Božie právo vládnuť dal Synovi za jeho totálnu vernosť Ten, ktorý ho poslal. Nadvláda, úplná moc nad všetkými je vlastníctvom Pána lásky. Ježiš definuje svoje kráľovstvo pred Pilátom ako oddanosť pravde.
A tak hranice jeho teritória sú vytýčené našou ochotou svedčiť o tejto pravde a láske.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Aká je tvoja vízia dokonalého sveta? Ako sa zhoduje s Ježišovým učením o jeho kráľovstve?
  • Aký vplyv má Ježišovo Božstvo na tvoju vieru?
  • Ježiš hovorí, že jeho hlas sme schopní počuť, keď sme verní pravde. V ktorej oblasti svojho života si najviac svedkom pravdy, ktorej nás učil Ježiš?

Činná odozva

Premeň pre niekoho tento týždeň Božie kráľovstvo na skutočnosť. Prines napríklad potešenie zarmúteným, jedlo hladným, radosť smutným, dobrú novinu chudobným. Ponúkni niekomu dôvod, aby uveril, že Kristus je kráľom, ktorému ty slúžiš.

Pripravil: MB@svd