7. nedeľa veľkonočná (C) – komentáre k čítaniam

Duch a nevesta hovoria: Príď!

Pred prvým čítaním (Sk 7,55-60):

Umučenie sv. Štefana nám presne pripomína smrť Ježišovu. Nemalo by to byť prekvapením; Lukáš napísal Skutky apoštolov presne preto, aby ukázal, ako pokračuje Ježišov duch v skutkoch Cirkvi. Štefan sa modlí k Ježišovi tak, ako sa Ježiš modlil k svojmu Otcovi: „Prijmi môjho ducha,“ a „Nezapočítaj im tento hriech“. Jeho kameňovanie, táto prvá smrť učeníka, je vzorom ako by nasledovníci Ježišovi mali čeliť koncu: s odvahou a súcitom.
Skôr, než dav na Štefana neho zaútočí, otvorí sa pre neho opona (ako tomu bolo neskôr i u Jána na ostrove Patmos) a on vidí Božiu slávu; to, čo mali česť vidieť iba Abrahám, Mojžiš a zopár prorokov. A zatiaľ čo Štefanove oči sú upreté na slávu, jeho vrahovia si zapchávajú uši, ako keby počuli rúhanie. To sa stáva často: svätosť si občas tí, ktorí sú uzavretí pre Božie slovo pletú s rúhaním. Toho, ktorý prichádza (Boha) odmietnu prijať v hodine a podobe, ktorá nezodpovedá ich vlastným náboženským predstavám.

Pred druhým čítaním (Zjv 22,12-14;16-17,20):

Pred pár rokmi sme veľa počúvali o miléniu. Výskumy pred ním ukázali, že množstvo ľudí bolo presvedčených, že s jeho príchodom sa približuje koniec sveta, že Ježiš príde už čoskoro.
No Ježišov príchod je udalosť, ktorá sa odohráva v každej chvíli. Teológovia nazývajú túto myšlienku termínom „uskutočňovaná eschatológia“ *, kde slovo eschaton znamená koniec sveta. Táto myšlienka nie je len sympatická, ale má svoj základ i v slovách Ježišových, napríklad, že Božie kráľovstvo je nám nadosah, to znamená stále k dispozícii.
Ako skutočná je teda naša eschatológia? Žijeme ako občania Božieho kráľovstva, alebo iba ako tohto sveta, alebo dokonca ako občania s dvojitým občianstvom, žijúci vlastne dva životné štýly? Uznávame alebo popierame prítomnosť Ježišovu v našom svete? Ježiš totiž povedal: „Ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta“. Na to aby sme sa dostali bližšie k hraniciam večnosti nepotrebujeme milénium. Večnosť nám je k dispozícii už teraz a Ježiš je nám k dispozícii kdekoľvek sa nachádzame.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Jn 17,26-27):

Evanjeliá, ako to dnešné, sú často príčinou, že ľudia sa odvrátia a rozhodnú sa kráčať opačným smerom. Synoptické evanjeliá, Markovo, Lukášovo a Matúšovo, sú príjemnejšie, pretože rozprávajú príbehy zrozumiteľným jazykom. No reči Ježišove v Jánovi sú dlhé, mystické a znejú zvláštne.
No je príjemné vedieť, že v noci, pred svojim umučením sa Ježiš modlil za teba i za mňa. Jednota v jeho modlitbe spája všetky ohnivká – Ježišov vzťah k Tomu, ktorého pozná ako Otca, Ježišov vzťah k jeho učeníkom a našu jednotu medzi sebou navzájom. „Aby boli jedno, ako sme my jedno“. Je to, veru, veľmi ambiciózna modlitba.
Možno, že Ježiš si vyhradil tento čas, aby nás všetkých pospájal dohromady vo svojej záverečnej modlitbe preto, lebo vedel, aké krehké to naše spoločenstvo je a ako málo stačí, aby sa rozbilo. Ak láska medzi dvoma ľuďmi sa tak rýchlo môže zmeniť na nenávisť – potom o čo ohrozenejšia je jednota medzi skupinami, kultúrami a storočiami. **


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Kde najmenej očakávaš, že by mohol byť prítomný Boh? Ako by si sa tváril, ak by si ho práve tam objavil?
  • Urob si zoznam vecí, ktorým si verný: Božiemu kráľovstvu či svetu a jeho nárokom na tvoju pozornosť. Nemal by sa pomer týchto tvojich „verností“ zmeniť? Ak áno, v prospech čoho?
  • Pospájaj ohnivká v tvojom živote: rodinu, priateľov, spoločenstvo, cirkev. Ktoré vzťahy sú rozbité, ktoré narušené, na ktoré by si sa mal viac pozrieť? Ktoré vzťahy by sa mali zmeniť?

Činná odozva

Snaž sa o jednotu vo všetkých svojich vzťahoch: doma, v práci, ale vo väčšej komunite, ktorej si súčasťou. Prestaň používať rozdeľujúci alebo nevhodný jazyk. Nikoho nevylučuj. Prehovor proti nespravodlivosti. Pros o odpustenie často a buč pripravený ponúknuť iným svoje.

Pripravil: MB@svd


* Ak chceš vedieť viac, na internete v googli si naťukaj slovo Realized eschatology.
** Rozumej časová jednota: tých, ktorí tu boli pred nami s nami, dnes.