8. nedeľa cez rok (A) – komentáre k čítaniam

Správcovia Tajomstiev

Pred prvým čítaním (Ex 34, 4-6; 8-9):

Mojžiš bol jedným z mála smrteľníkov, ktorému sa podarilo stáť pred Bohom, vidieť  jeho slávu a – prežiť. Nevieme, čo presne videl, no faktom je, že jeho výzor sa následkom toho tak zmenil, že začal žiariť a to až tak, že ľudia mu museli zakryť závojom tvár. Mojžiš nahliadol do tajomstva. A to je dôvod, prečo sa jeho príbeh stal tak veľmi dôležitým pre sebapochopenie Židov; a prečo jeho príbeh je tak dôležitým i pre nás.
Keď dnes v čítaní Pán ohlasuje prechod Boha, slová, ktoré používa sú veľmi silné a jasné. Božia láska je pevná: pretrváva cez tisícky pokolení. No je tu aj súd, a jeho efekt sa cíti do tretieho ba až štvrtého pokolenia. Mojžiš preto žiada Boha o milosrdenstvo. Je pravda: Boh Mojžiša je síce Bohom, ktorého súd je nemenný, no zároveň je i Bohom, ktorý voči svojmu ľudu, s ktorým kedysi uzavrel zmluvu, cíti veľkú a trvalú nežnosť.
Mojžiš chce, aby jeho ľudu bol spoločníkom na jeho púti Boh milosrdenstva. O čo viac túžime po takomto spoločníkovi na svojej ceste životom my, ktorí sme Boha spoznali skrze Nový zákon, ako Boha odpustenia!?

Pred druhým čítaním (2 Kor 13, 11-13):

Pavol zakončuje svoj emocionálny list Korinťanom vetou, ktorú poznáme veľmi dobre všetci, čo chodíme na omšu: Milosť nášho Pána Ježiša Krista a láska Boha Otca i spoločenstvo Ducha Svätého nech je s vami všetkými! Milosť, láska a spoločenstvo, to je trojica spôsobov, ktorými sa nám Boh zjavuje. Láska Stvoriteľa nás zrodila, milosť Kristova vykúpila a spoločenstvo Ducha, ktorý nás nikdy neopustí, to sú tri tváre jedného Boha, ako tri strany diamantu, jedinečné no rovnako žiariace.
Cirkev nás jeden deň v roku prosí, aby sme si posedeli s tajomstvom Boha, ktorý je Trojjediný, alebo – ako to hovoria teológovia -, ktorý je jednotou v spoločenstve. Je dôležité vedieť, kto je Boh a ako Boh vyzerá. Boh je jeden, no Boh je spoločenstvo, Boh je rodina.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Jn 3, 16-18):

Mnoho ľudí hovorí, že náboženstvo je o súde a odsúdení. To je jeden z dôvodov, prečo niektorí z Cirkvi odchádzajú: „Je to všetko také negatívne a naduté!“, hovoria. Je to však aj dôvod, prečo zasa iní do Cirkvi prichádzajú. Hlavne fundamentalisti ním zapĺňajú svoje kostoly. Posolstvo o súde a odsúdení im poskytuje morálnu bázu, na ktorú sa môžu postaviť a pozerať sa z nej na ľudí zhora.
Ježiš sa cíti bezmocne pri svojom rozhovore s Nikodémom, ktorý je síce učiteľom, no jeho predstavy o Bohu sú dosť ponuré. Ježiš chce, aby pochopil, že želaním Boha nie je pohádzať hriešnikov do pekla, ale že chce, aby život, ktorý tak veľkodušne stvoril, dosiahol plnosť svojho bytia. Udalosť príchodu Božieho Syna medzi nás sa nedá oddeliť od udalosti stvorenia. Obe sú tu kvôli životu a nie smrti. Boh, ktorý svet stvoril a Syn, ktorý prišiel, aby ho vykúpil sú jedným a tým istým Bohom: sú Bohom lásky.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami
  • Mojžiš prosí Boha, aby bol spoločníkom jeho ľudu na jeho ceste. Máš aj ty podobnú prosbu vo svojich modlitbách, túžiš, aby Boh bol tvojím spoločníkom?
  • Učenie o Trojici sa nazýva základnou dogmou kresťanstva. Čo myslíš, prečo? Ako toto učenie ovplyvňuje tvoju vieru?
  • Viac hovoríš o záchrane sveta a iných alebo o súde nad ním? Čo ti je bližšie? Čo je bližšie kňazovi, na ktorého kázne chodíš.
Činná odozva

Vyhraď si počas tohto týždňa nejaký čas na uvažovanie o trojjedinosti Boha. Nájdi si spôsob, ako by si si mohol uctiť Boha Stvoriteľa: vychutnávaj napríklad krásu prírody.  Ucti si Boha Vykupiteľa: pomôž napríklad niektorému svojmu blížnemu v núdzi. Ucti si Ducha Svätého: hľadaj múdrosť v modlitbe.

Pripravil: MB@svd