Krst Pána (A) – komentáre k čítaniam

Podvoľ sa teraz!

Pred prvým čítaním (Iz 42, 1-4; 6-7):

Ľudové balady pretrvávajú, pretože nám pripomínajú historické postavy, ktoré si udržiavať živé v svojich srdciach. Zaľúbenec napríklad chráni svoju milovanú a pri tom stratí život. Alebo vojak vyhrá bitku, no za cenu vyliatia vlastnej krvi. Vodcu zavraždia, keď sa snaží o uskutočnenie šľachetnej veci.
Izaiášove piesne o Pánovom služobníkovi sú ako balady napísané o Ježišovi stáročia pred jeho narodením. Podobne ako ostatné balady, aj oni popisujú jeho hrdinskú postavu a dôvod, prečo si ho treba ctiť. V posledných veršoch budeme počuť, ako bol zabitý za pravdu, za vernosť láske, a ako tak oslobodil svoj ľud.
Osud Pánovho služobníka je nespravodlivý. No tým, že sa úplne podriadi Božím plánom, nespravodlivému svetu prináša skutočnú spravodlivosť. Vydal sa nespravodlivosti na čas, aby sa Božia spravodlivosť mohla byť nastolená pre všetky časy. Je to čudný kšeft, no z nášho bodu pohľadu všetky Pánove kšefty sú čudné a plné tajomstiev. Odpustenie hriechu je sotva spravodlivé, no kto z nás by ho odmietol?

Pred druhým čítaním (Sk 10, 34-38):

Peter nie vždy trafil; no keď trafil, trafil dobre. Jeho náhle precitnutie, napríklad, vyústilo do zvolania, že Ježiš je Mesiáš alebo do toho, že skočil do vody a plával na miesto, kde bol Ježiš. Peter nebol tým najchápavejším mužom v Galilei, no keď spoznal svoj hriech, plakal a bol schopný uznať, že sa mýlil. Takéto precitnutia posúvajú človeka ďaleko, veľmi ďaleko v kráľovstve Božom.
Peter mal, podobne ako ostatní apoštoli, dlho problémy uznať, že aj pohania môžu byť spasení. Predsudky majú hlboké korene a židovské predsudky voči nežidom išli až do kosti – a iste nie bezdôvodne. Veď nežidia židom nikdy neurobili ani za necht dobra. Prečo by sa teda mali oni alebo ich Boh zaujímať o to, čo bude s nimi?
No Peter mal videnie, ako to budeme počuť v čítaní, a v ňom zrazu všetko pochopí a svoju slepotu oľutuje. Radostnú zvesť Ježišovu prináša pohanovi Kornéliovi a jeho domu. A takto je umožnené Kristovi, Svetlu sveta, preniknúť trocha viac do tmy.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mt 3, 13-17):

Občas sa mi páči popis práce Jána Krstiteľa, píše istá autorka. Celý deň stojí v rieke a namáča do nej ľudí a pritom hromami-bleskami káže o všetkom, o čom si myslí, že sa Bohu nepáči. Nemusí sa tváriť diplomaticky, ani politicky korektne, ani nemusí byť milý k nepriateľom. Veď sú to aj nepriatelia Boha, tak čo? Byť Jánom Krstiteľom sa zdá byť naozaj dobrým džobom. Ak samozrejme nepočítaš jeho sťatie.
No aj Ján mal svoje čierne dni. Nie je vždy ľahké byť mestským krstiteľom! Keď sa dnes v evanjeliu objaví pred ním Ježiš, je zmetený. Pokrstiť „toho, ktorý má prísť“? Veď či motívom celého jeho krstenia nebolo presne to, aby ním ľudí pripravil na príchod práve tohto človeka? „Teraz sa podvoľ,“ Ježiš láskavo nalieha. Urob to, čo od teba žiada Boh. Nesnaž sa pochopiť všetko.
Jánov postoj máme občas všetci. Aj my máme sklon si myslieť, že veľmi presne vieme, čo Boh chce a čo nechce. Myslíme si, že sme Pánovými dôverníkmi, a že rozumieme všetkému. No pozor! Žijeme z viery. A veriť znamená nechápať. No znamená to aj poslúchnuť, a to: presne to, čo nechápeme a čomu nerozumieme.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Netrpel si niekedy na nespravodlivosť kvôli väčšej spravodlivosti, alebo nepoznáš niekoho, to takto trpel?
  • Komu presne chceš priniesť radostnú zvesť a komu ju, naopak, prestaneš prinášať, lebo to nemá zmysel?
  • Nezažil si niekedy prekvapenie od Boha, ktoré – hoci najprv nepríjemné – nakoniec zmenilo celý spôsob chápanie svojej viery a vecí naokolo? Čo to bolo?

Činná odozva

Nie je v tvojom živote niečo, čomu sa rukami-nohami brániš, aby si s tým niečo robil, alebo čo len nad tým uvažoval? Napríklad nejaký sen, ktorý sa ti z času na čas objaví, alebo nejaká rana, ktorú potrebuješ uzdraviť…? „Podvoľ sa tomu“ teraz. Dovoľ Bohu, aby ťa viedol tam, kde ťa pozýva Duch Svätý.

Pripravil: m.b.